”Det ska vara lätt att göra rätt!”

2017-04-25 08:48

Gyda Refslund

Nu har kommunstyrelsen tagit beslut – Danderyds kommun får ett kontaktcenter i Mörby centrum. För invånare och företagare betyder det ökad tillgänglighet och bättre service. Kommunens förvaltningar kommer att avlastas och få mer tid för utredningar och handläggning.

”Det ska var lätt att göra rätt”, har blivit ledord i arbetet med kontaktcentret. Att felanmäla, ansöka om parkeringstillstånd, söka LSS, färdtjänst eller skola för barnen, ska vara så enkelt som möjligt för kommunens invånare.

– Det är ingen big bang, det handlar om en utveckling steg för steg under två år, säger Gyda Refslund, verksamhetsansvarig för Danderyds kontaktcenter.

En förändringsresa

Det nya kontaktcentret kommer att utvecklas stegvis under de kommande två åre och kommer att flytta in i nya lokaler i det nya Mörby Centrum. Tiden fram till dess beskriver Gyda Refslund som en förändringsresa. Den nuvarande verksamheten Information Danderyd och kommunens växel kommer att integreras och utvecklas. Nya system ska installeras, ny personal rekryteras och omfattande utbildningsinsatser ska genomföras.

– Det är inte alltid så lätt att hitta rätt i kommunen. Vilken blankett ska jag använda? Vilken person på vilken avdelning jag kontakta? Hur kan jag bäst nå den personen? Vilka öppettider har avdelningen? Med en kontaktväg in till kommunen blir det enklare för invånare och företag att få svar på de här frågorna, säger Gyda Refslund.

Målsättningen är att sju av tio inkommande ärenden kan besvaras direkt i kontaktcentret. Det handlar framför allt om frågor som till exempel felanmälningar, parkeringstillstånd, fakturafrågor, öppettidar och köplacering.

Spännande att arbeta på kontaktcenter

I dag planeras för att ungefär åtta personer ska bemanna kontaktcentret. Kommunen är en komplex verksamhet, och för att hantera inkommande ärenden och frågor krävs hög kunskap om kommunens tjänster, digital kompetens och förmåga att förmedla information på ett begripligt sätt.

– Att arbeta i ett kontaktcenter blir aldrig tråkigt. Det dyker upp nya frågor hela tiden och vi lär oss nya saker varje dag. Vi är nyfikna och brinner för att ge god service och hjälpa danderydsborna, säger Gyda Refslund.

Kanaler till kommunen

I dag använder många invånare Danderyd.se där det finns lättillgänglig information och svar på de flesta frågor. På www.danderyd.se/felanmalan kan du felanmäla eller skicka en fråga genom att fylla i ett formulär. Formuläret fördelas till den förvaltning som hanterar aktuell fråga.

Du kan också ringa eller besöka Information Danderyd, måndag 8-19, tisdag-fredag 8-18 och lördag 11-15.

När kontaktcentret finns på plats kommer kontaktvägen in till kommunen att vara tydligare. Alla inkommande ärenden ska gå till kontaktcentret och en stor del av frågorna kommer att hanteras där. De frågor som kontaktcentret inte kan eller ska besvara går vidare till ansvarig förvaltning.

Har du frågor, funderingar eller förslag är du välkommen att kontakta projektledare/verksamhetsansvarig Gyda Refslund,

Information Danderyd

Stäng

Kontakta informationsansvarig

Rubrik: ”Det ska vara lätt att göra rätt!”

Fält markerade med (*) är obligatoriska och måste fyllas i.