Seniordirekt utökar sina telefontider – ett samtal kan göra stor skillnad och minska oron

Seniordirekt är en tjänst med ett direktnummer till äldreomsorgen inom Danderyds kommun. Här kan man ställa alla sina frågor om äldreomsorg och få guidning och vägledning.

Nu utökar kommunen sina öppettider för sina äldre för att kunna hjälpa till och finnas där under hela dagen.

- vi vill skapa trygghet bland våra äldre, att det alltid dagtid finns någon att prata med, säger Catherine Berglund som arbetar med anhörigstöd på kommunen och som är en av dem som du kommer till när du ringer. Ett samtal kan göra en så stor skillnad. Många sitter och väntar på att ha någon att prata med och att få information om det som händer i kommunen. Vi vill öppna upp för samtal, ge information, lotsa dem till rätt plats/person. Vi vill helt enkelt finnas där för våra äldre som nu är isolerade och inte kan ta emot besök berättar Catherine.

Catherine vill även be alla där ute som har en anhörig eller känner en anhörig som kan behöva ringa oss, informera dem att vi finns här. Vi vet ju att de inte är så digitala eller har tillgång till en dator. Vi har även satt upp affischer runt om bland våra boende och där vi vet att de bor många äldre om seniordirekt avslutar Catherine.

Så känner du dig orolig, ensam eller full av frågor och behöver någon att prata med i rådande situation? Ring seniordirekt, vi finns till för dig!
Ring 08 - 568 910 00 mellan 09.00-16.30
Vi som svarar är Catherine Berglund och Mikael Nylander – anhörigkonsulenter
Du kan också skicka e-post alla vardagar och få svar inom 24 timmar:
seniordirekt@danderyd.se