Kvalitet och trygghet i hemtjänsten

Danderyds kommun använder förenklad nyckelhantering och ett tidmätningssystem för att kvalitetssäkra beviljade insatser. Syftet med tidsregistreringen är att öka tryggheten och kvaliteten genom enklare och säkrare nyckelhantering, korrekt underlag för den avgift du som kund ska betala och korrekt underlag för ersättning till hemtjänstföretagen.

Personalen öppnar dörren med mobiltelefon

Ett personallås, en enkel dosa, installeras på insidan av din dörr. Ditt lås fungerar som vanligt, inget syns från utsidan och du och dina anhöriga använder nycklar som vanligt. Du som själv vill öppna din dörr när hemtjänsten kommer fortsätter att göra det. Har du trygghetslarm behöver låset installeras för att hemtjänsten snabbt ska kunna hjälpa dig om du larmar.

Hemtjänstpersonalen har en särskild mobiltelefon som de öppnar din dörr med istället för med nyckel. Härigenom säkras att den som låser upp verkligen har behörighet att göra det. Dessutom minskas personalens restid när de slipper nyckelhanteringen och de kan komma snabbare till dig vid  till exempel larm. Via personallåset registrerar mobiltelefonen även den tid som hemtjänstbesöket tar. Tiden blir underlag för din avgift och hemtjänstföretagets ersättning.

Kommunen har upphandlat en auktoriserad låssmedsfirma, Lås Larmteknik Värmdö AB, som kommer hem till dig och installerar personallåset. Besöket tar normalt cirka 15 minuter. Du blir kontaktad för att komma överens om lämplig tid för installation.

Installation av systemet kommer inte att kosta dig något.

Kontakt

Vid frågor är du och dina anhöriga välkomna att kontakta er biståndshandläggare eller systemförvaltare Gerd Söderlund via kommunens huvudnummer, 08-568 910 00. 

Socialkontoret

Box 28, 182 11 Danderyd

Biståndshandläggare
Kontakta kommunen
08-568 910 00

Telefontid: Tisdag 13-14, övriga helgfria vardagar 9-10.

Uppdaterad: 2021-06-17

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss att förbättra danderyd.se

Tack för ditt svar.