Ungas spel om pengar

Danderyds kommun sticker ut när det kommer till ungas spel om pengar. Stockholmsenkäten 2024 visar att hela 55% av pojkarna i årskurs 9 har spelat om pengar det senaste året, jämfört med 30% i hela länet. 34% av dessa uppger att de får spela för sina föräldrar, trots att det är olagligt att spela om pengar när man är under 18 år. Vi vill ge dig som förälder en överblick över hur unga möter spel om pengar i digitala miljöer, vanliga risker, och hur du kan förebygga ett osunt spelbeteende.
Spel om pengar
När man pratar om spel om pengar tänker många på trisslotter, bingo eller casinon. Men i dag är gränsen mellan traditionellt och digitalt spelande mer otydlig än någonsin. Unga möts dagligen av reklam från spelbolag, influencers och streamers – vilket väcker nyfikenhet och bidrar till att spel om pengar upplevs som normalt.
Som förälder påverkar du också ditt barns relation till spel. Att köpa lotter eller betta på sport kan göra att spel om pengar framstår som något vardagligt. Forskning visar att barn i familjer där spel om pengar är vanligt löper högre risk att själva börja spela.
Hur spelar unga om pengar?
I många spel kan unga betala småsummor för föremål eller funktioner. Även om det ofta upplevs som ofarligt, kan dessa köp vara en form av spel om pengar och fungera som en inkörsport till mer riskfyllt spelande. Köpen bygger ofta på slump, likt lotteri eller vadslagning. Här är två vanliga exempel:
Lootlådor: “Mystery boxar” där man betalar för slumpmässiga föremål. Detta liknar lotterier och kan skapa en känsla av spänning som leder till upprepade köp.
Skinbetting: Vadslagning där man satsar digitala föremål (skins) som har ett verkligt marknadsvärde. Skins kan köpas, bytas eller säljas för riktiga pengar – i likhet med aktier.
Vanliga missuppfattningar om tur, slump och skicklighet
Barn och unga löper en stor risk att fastna i tankefällor när de spelar om pengar, ofta på grund av missuppfattningar om hur spel faktiskt fungerar. Här är några exempel:
- "Snart måste jag vinna"
En klassisk tankefälla som kallas gambler’s fallacy och som handlar om tron att tidigare förluster ökar chansen att vinna senare, trots att varje spel är slumpmässigt. - "Jag är bra på det här"
I spel där slump blandas med skicklighet kan unga överskatta sin kontroll över utfallet, när det i grunden handlar om tur. - "Det är bara lite pengar"
”Sunk cost” handlar om att man fortsätter spela för att vinna tillbaka pengar man redan förlorat. - "Jag var så nära!"
”Near-miss-effekten” innebär att man känner sig nära en vinst trots att man har förlorat. Ett tydligt exempel kan vara om det vinnande numret är 100 och spelaren har satsat på nummer 99.
Att prata med barn om dessa tankefällor kan vara ett effektivt sätt att förebygga att fastna i dem, och på sikt minska risken för osunt spelande.
Vad kan du som förälder göra?
- Prata om både digitala spel och spel om pengar.
- Var tydlig med att spel om pengar inte är tillåtet och varför.
- Visa att du bryr dig genom att fråga, inte förhöra.
- Sätt upp gemensamma regler om skärmtid, köp i spel, och vad som är okej att spela.
- Föregå med gott exempel - barn påverkas av vad vuxna runt dem gör.