No translation right now

We are experiencing some technical problems with the Google translate functionality at the moment and are investigating.

Skolköket på Kevingeskolan

Måltider tillagas i skolrestaurangen ”Livbojen” på Kevingeskolan. Här arbetar Carina som är ansvarig för köket med sin besättning Agneta, Vladimir och Raadja.

Vi lagar mat från goda råvaror och köket är Krav-certifierat till 25 %. Ekologiska mejeriprodukter, ekologiskt ris, mjöl, krossade tomater och oftast pasta. Kött och kyckling är nästan alltid svensk och köttet är dessutom ofta, men inte alltid Krav-märkt. Fisken kommer alltid från hållbara bestånd.

Stort utbud

Vi är måna om att alla barn ska lära sig att äta enligt Livsmedelsverkets riktlinje ”tallriksmodellen” och därför har vi alltid ett stort salladsbord att välja ifrån med sex till tio olika sorters grönsaker. Vi försöker följa säsongen så långt det är möjligt och dagligen serverar vi någon sallad där bönor eller linser ingår. Vi mal själva våra kryddblandningar för att undvika färdiga blandningar som ofta innehåller onödigt mycket salt, socker och glutamat.

När vi serverar soppa finns det alltid två olika soppor att välja på och oftast ytterligare en rätt. Till soppan brukar vi, så gott som alltid, servera hembakat bröd, bakat på ekologiskt mjöl. Mycket uppskattat av elever och personal!

Vi uppmärksammar matmässigt årets högtider på olika sätt. På hösten firar vi ”Mickels mäss” (skördefesten), måltidens dag och FN-dagen med en internationell vecka. Hela december går i julens tecken. På vintern kommer Alla hjärtans dag då vi bakat morotskaka prytt med rosa hjärta som dessert för alla efter lunch. Påsken uppmärksammas naturligtvis också.

Det finns alltid ett vegetariskt alternativ att välja på och flera dagar i veckan finns det ytterligare en alternativrätt eller soppa att välja på. De elever som har allergier eller intoleranser mot olika livsmedel får naturligtvis sådan mat som de tål och så långt som det är möjligt smakar och liknar övriga elevers.

Grön onsdag

Vi följer rekommendationen att man bör ha en ”grön” dag per vecka. Detta innebär att vi sedan många år tillbaka endast serverar ovo-laktovegetarisk mat på onsdagar, det vill säga vegetarisk mat som inkluderar ägg- och mejeriprodukter. Det har fallit väl ut och nästan alla elever uppskattar våra ”Gröna onsdagar”.

Mellanmål

Vi serverar även mellanmål varje dag till de barn som är inskrivna på fritidshemmen. Det består av osockrat oftast grovt bröd, pålägg eller fil/yoghurt naturell och osötade flingor, enligt Livsmedelsverkets rekommendation. Några gånger i veckan finns även grönsaker eller frukt till mellanmålet.

Ibland serverar vi ett lite festligare mellanmål exempelvis vaniljyoghurt, hemlagad mjölkdrink eller fruktyoghurt. Vi brukar även uppmärksamma Kanelbullens dag och bjuda på en kanelbulle som komplement till mellanmålet den 4 oktober.

Väl mött i Livbojen!

Specialkost

Alla ska känna sig trygga i de olika situationer där vår mat serveras. Om ett barn eller en elev av någon anledning inte kan äta den ordinarie kosten finns det möjlighet att få specialkost.

Läs mer om vad som gäller kring specialkost

Vi är Krav-certifierade

I vårt kök är minst 25 procent av livsmedlen godkända enligt Kravs regler. Det betyder att de vegetabiliska livsmedlen är ekologiska, att fisken är hållbart fiskad och att köttet är ekologiskt och Krav-märkt. Minst 50 procent av de godkända livsmedlen är Krav-märkta. Vårt kök har därmed en stjärna enligt Kravs certifiering.

Bild med logotype för kravcertifiering, en stjärna.