Google translate is not working at the moment. We are trying to solve the problem as soon as possible.

Att studera på Danderyds gymnasium

Drönarbilder - Danderyds kommun

Välkommen till Danderyds gymnasium Danderyds gymnasium ska hjälpa alla elever att nå sina mål genom att förbereda för fortsatta studier och för arbetslivet. Vi visar god kamratskap, ömsesidig respekt för varandra och respekterar alla människors lika värde. Våra ledord är ambition, engagemang och gemenskap.

På Danderyds gymnasium tar vi gemensamt hand om varandra och om våra lokaler. Skolan tillämpar nolltolerans mot användande av droger och alkohol liksom mot hot och våld. Vi ser skolan som en miljö för lärande och utveckling. Vi är en stor skola med den stora skolans fördelar. I 40 år har Danderyds gymnasium rustat ungdomar för framtiden. Skolan är ett kommunalt gymnasium som erbjuder högskoleförberedande program med spets, djup och bredd samt en gymnasiesärskola med yrkesförberedande program inom hotell, restaurang och bageri. Vårt bredd för de högskoleförberedande programmen spänner över ekonomi, juridik, samhälle, teknik och natur. Vår bredd och vårt djup innebär att vi bland annat erbjuder:

• NIU- utbildningar i fotboll och padel som ger tillgång till fantastiska
    idrottsanläggningar i vår omgivning. Vi har också LIU hockey och NIU truppgymnastik planeras att starta läsåret 23/24.
  • En bredd i de moderna språken. Vi erbjuder allt från tyska och italienska steg 1 för de minst initierade till fördjupade kurser i kinesiska. Detta är något vi vill kunna fortsätta erbjuda samt vidareutveckla framöver. Det är därför viktig att vi får in språkintresserade elever på steg 3 i årskurs 1 som på sikt kan leda till att vi kan ha fler elever i högre steg.
  • Ett brett utbud av kurser för våra individuella val. Eleverna har möjlighet att läsa allt från meriterande kurser såsom engelska och matematik till mer aktiva och kreativa kurser såsom musik, bild, foto, entreprenörskap, UF och idrott.
  • Blandade elevgrupper med en större möjlighet att göra nya bekantskaper.
  • En resursstark och erfaren elevhälsa med kuratorer, skolsköterskor, specialpedagoger och studie- och yrkesvägledare.
  • Ett välutrustat skolbibliotek med kunnig personal och skolbiblioteket är öppet alla veckans dagar.
  • Möjlighet för alla elever att läsa entreprenörskap eller driva ett företag inom ramen för Ung Företagsamhet.
  • Spetsutbildning i matematik där eleverna läser minst 700 poäng matematik.

Förväntningar på dig som elev

Skolan har, som inledningsvis nämnts, höga ambitioner och ett stort
engagemang. Gemenskap ska också genomsyra hela skolan. För att samtliga
elever ska nå så långt som möjligt finns en stor förväntan på dig som är elev påDanderyd gymnasium. Vi når dessa höga mål tillsammans och ditt bidrag är av yttersta vikt. Några viktiga punkter:

• Att ha hög närvaro och alltid vara aktiv på lektionerna.
  • Att genomföra alla övningar och arbetsuppgifter som din lärare planerat för dig och din klass.
  • Att bidra till trivsel och gemenskap, också mellan lektioner och utanför skoltid.
  • Att följa våra trivselregler.

Riktlinjer för studier vid Danderyds gymnaisum

Lycka till med dina studier på Danderyd gymnasium!