Individuella valet

Individuella valet omfattar 200p och ger dig möjlighet att läsa kurser inom områden du tycker är intressanta. Du kan välja att fördjupa dig i något av ämnena som redan ingår i ditt program eller välja kurser inom ämnen som är nya för dig.

Så gör du ditt val

Valet görs under perioden 19 januari-31 januari 2023 via länk som skickas till din skolmejl. Som elev kan du välja att läsa en kurs i åk 2 och en kurs i åk 3 eller välja att läsa två kurser i åk 3. Kurserna är färgkodade i blått och gult för att visa var på schemat kursen kommer läsas. Vissa kurser har ”annan position” och är färgkodade med en grön prick. Dessa placeras in i
schemat där det passar eleverna bäst.

• Blå position, tisdag och torsdag morgon. Kan väljas av elever i åk 2 och 3
  • Gul position, måndag och onsdag morgon. Kan endast väljas av elever i åk 3
  • Grön = annan position

OBS! Du som sparat båda kurserna till åk 3 måste välja kurser som har två olika positioner.

Indvalsschema.JPG

Ta reda på information

Individuella valet är din chans att själv få vara med och påverka din utbildning så tänk noga igenom ditt val. Ta reda på så mycket du kan om kurserna så du vet vad de handlar om. Du kommer inte kunna avbryta en påbörjad kurs om du anser att du valt fel. Läs gärna igenom vanliga frågor innan du gör ditt val.

Vanliga frågor

Behörighet till högskolan och meritpoäng

För att vara behörig till studier på universitet eller högskola måste du uppfylla vissa förkuskapskrav. Dessa delas upp i grundläggande och särskild behörighet. Meritpoäng kan du få för vissa kurser i moderna språk, engelska och matematik. Du kan max räkna med 2,5 meritpoäng. På studer.nu finner du mer information om universitet- och högskolestudier.

www.studera.nu

Om du har frågor

Välkommen att kontakta skolans studie- och yrkesvägledare om du har frågor eller vill ha hjälp med ditt val. Lycka till med ditt val!

Studie- och yrkesvägledare

Kursutbud på respektive program