Socialnämndens kvalitetspris inom omsorg
Socialnämnden i Danderyds kommun vill lyfta fram och uppmärksamma goda exempel inom omsorg för äldre och personer med funktionsnedsättningar genom att årligen dela ut ett kvalitetspris. Ett pris delas också ut till föreningar som är verksamma i Danderyd och i sitt arbete anordnar aktiviteter för seniorer och personer med funktionsnedsättning.
Kvalitetspriset är ett sätt att stimulera och uppmuntra verksamheter som med nytänkande, engagemang och professionalism har utmärkt sig och spridit erfarenheter inom ett eller flera områden. Föreningspriset uppmärksammar föreningar som främjar gemenskap och meningsfulla aktiviteter för målgruppen.
Så nominerar du
Du som Danderydsbo kan nominera både kommunal och privat verksamhet inom omsorgen i Danderyd till kvalitetspriset. Detta gäller även chefer och medarbetare inom omsorgen. Omsorgen ska utföras inom Danderyds kommuns gränser. Du kan nominera flera verksamheter och/eller föreningar.
Nomineringen ska innehålla följande:
- En beskrivning av den nominerade verksamheten/föreningen
- En motivering till varför verksamheten nomineras
Nominera i en av tre kategorier
- Pris till verksamhet inom äldreomsorg
- Pris till verksamhet inom omsorg om personer med funktionsnedsättning
- Pris till förening där målgruppen är äldre och/eller personer med funktionsnedsättning
Lämna in din nominering på ett av följande sätt
- Mejla till socialforvaltning@danderyd.se med ämnesrad Kvalitetspris
- Skicka ett brev till socialförvaltningen, kvalitetspriset, Box 28, 182 11 Danderyd
- Lämna den till Kontaktcenter i Mörby centrum, plan 5
Nomineringen ska vara socialförvaltningen tillhanda senast 30 sept 2025.
Prisutdelning
Kvalitetspriset består av ett förstapris på 60 000 kr plus konstverket ”Omsorg” av Danderydskonstnären Heikki Haapanen, samt ett andrapris på 40 000 kr. Föreningspriset är ett diplom och 10 000 kr för föreningens aktiviteter.
Priserna delas ut under trevliga former i Banérsalen på Djursholms slott under november. Pristagarna presenterar då hur de tillsammans med målgruppen arbetar för att utveckla och upprätthålla en god kvalitet i verksamheten.