Kundtjänst för avfall
Här finner du kontaktuppgifter om du har frågor om avfallshantering och om hur du felanmäler en återvinningsstation.

Kommunens kundtjänst för avfall
I Danderyds Kommun är det Urbaser AB som hämtar kommunalt avfall från hushåll och verksamheter och sköter fakturering för detta. Kundtjänst har öppet vardagar 08–16 samt dag före helgdag 08–14.
Telefon 08-408 080 70
avfall@danderyd.se
Sök dina hämtdagar
Slipp pappersfakturor – anmäl dig till digital faktura
Det finns flera alternativ för digital fakturering. Genom att välja bort pappersfakturor spar vi också på jordens resurser.
Så får du din faktura digitalt
Kivra
Har du Kivra så kommer du att få fakturan dit automatiskt. I Kivra finns en funktion för direktbetalning av fakturan.
Autogiro/E-faktura
Gör din anmälan på din banks hemsida. För att göra detta behöver du ha tillgång till följande bankgironummer 5942-6411. Se till att ha ditt kundnummer för avfallshämtningen redo också. Det är samma kundnummer som du haft sedan tidigare.
E-postfaktura
Vill du ha din faktura levererad med e-post? Fyll i och skicka in denna blankett.
EDI-faktura
För att anmäla ert företag som EDI-mottagare, kontakta er bank.
Kundtjänst för återvinningsstationer
Det är inte kommunen som ansvarar för insamling av förpackningar utan denna insamling omfattas av ett producentansvar. Det innebär att de som tillverkar och sätter en förpackad vara på marknaden har ansvaret för att avfallet sedan tas omhand. Det är Förpacknings- och tidningsinsamlingen (FTI AB) som äger och sköter de återvinningsstationer som finns i kommunen. Kontakta FTI om du har frågor, synpunkter eller vill anmäla behov av tömning och städning av en station.
Telefon: 020-088 03 11
info@ftiab.se
Anmäl skötsel och tömning av återvinningsstationerna hos FTI Ab