Vanliga frågor och svar om fastighetsnära insamling av förpackningar
Är du hyresvärd för ett flerfamiljshus eller sitter i styrelsen för en bostadsrättsförening eller samfällighet med gemensam avfallshämtning? I så fall har du säkert frågor vad som gäller i och med den nya lagstiftningen om fastighetsnära förpackningsinsamling. Här har vi samlat lite frågor och svar för just dig.

Måste vi ha fastighetsnära hämtning?
Ja, fastighetsnära insamling av förpackningar behöver vara på plats senast den 1 januari 2027. Kraven avseende förpackningsavfallet är desamma som för mat- och restavfall. Det finns inte längre någon formell grund för fastighetsägare att avböja borttransport av förpackningsavfall, lika lite som man kan det för mat- och restavfall.
Kommunen kan inte ställa krav på inrättande av utrymmen. Utsorteringskravet är tvingande men det är upp till fastighetsinnehavaren hur det ska verkställas. Dock finns arbetsmiljöaspekter att ta hänsyn till.
Så får du placera dina avfallskärl
Vilka avfallsfraktioner omfattas av den fastighetsnära insamlingen av förpackningar?
De fraktioner som omfattas är av papper/kartong, plast, glas (färgat respektive ofärgat) samt metall.
Det finns inget krav på fastighetsnära insamling av tidningar men om ni har hämtning i fastigheten av tidningar så behöver denne vara auktoriserad av SÖRAB.
Auktoriserade entreprenörer för hämtning av tidningar (returpapper)
Måste alla flerbostadshus ha fastighetsnära insamling av förpackningar?
Ja, från den 1 januari 2027 ska alla hushåll i Sverige vara anslutna till fastighetsnära insamling av förpackningar (papper, plast, metall och glas i två fraktioner). Kommunen planerar att ställa ut kärl och börja hämtningen under hösten 2026.
Hur vet vi hur många och hur stora kärl som behövs?
Kommunen kommer under hösten 2025 besöka alla flerfamiljshus för att komma och se förutsättningarna på plats. Anmälan för platsbesök är nu öppen.
Boka platsbesök här!
Information om besöket och checklista inför besöket
Vill ni börja planera själva innan dess? I så fall kan ni ta hjälp av branschorganisationen Avfall Sveriges dimensioneringsverktyg.
Vi vill få hämtning av förpackningar redan nu. Hur gör vi?
Kommunen kommer att ställa ut kärl samt börja hämtningen under 2026.
Om ni innan dess vill ha hämtning av förpackningsavfall kan ni anlita vilken som helst av de entreprenörer som är auktoriserade (godkända) av kommunen.
Lista auktoriserade entreprenörer
När kommunens hämtning startar hösten 2026 kommer hämtningar genom auktoriserade entreprenörer att avslutas.
Vi har en entreprenör som inte är auktoriserad. Behöver vi säga upp avtalet?
Ja, en entreprenör som hämtar förpackningar i flerfamiljshus behöver vara auktoriserad av kommunen. Har ni en entreprenör som inte är auktoriserad så kan det vara en god idé att ställa frågan till företaget om de ämnar auktorisera sig innan ni säger upp ert avtal. Ni kan även mejla oss på kommunen på matavfall@danderyd.se så tar vi kontakt med företaget. En entreprenör kan när som helst söka auktorisation hos kommunen.
Vi har idag hämtning genom auktoriserad entreprenör, hur kan vi begära ersättning för våra kostnader?
Ni får en viss ersättning från kommunen som i sin tur får det från producenterna via Naturvårdsverket. Ersättningen utgår från Naturvårdsverkets schablon. Den baseras på antal hushåll som har tillgång till insamlingen samt eventuella verksamheter som använder samma kärl. Det krävs inte insamling av samtliga fraktioner för att få ersättning utan ni får ersättning för de fraktioner ni har insamling av.
Det går till så att ni först betalar för tjänsten till den auktoriserade entreprenör som ni har anlitat för hämtning. I efterhand kan ni sedan ansöka om ersättning från kommunen vilket sker två gånger per år (i maj och november).
Ersättningsnivåerna per hushåll och år i flerfamiljshus (exklusive moms):
Pappersförpackningar - 106 kr
Plastförpackningar - 118 kr
Glasförpackningar ofärgade - 47 kr
Glasförpackningar färgade - 47 kr
Metallförpackningar - 23 kr
Det innebär en ersättning på 339 kr per hushåll och år om ni har insamling av alla fraktioner
Ansökan sker två gånger per år – i maj och november – och avser den insamling som ni haft under föregående period.
Så ansöker ni om ersättning
1) Se till att ha redo uppgifter som organisationsnummer, fastighetsbeteckning, kontonummer, antal lägenheter, anlitad entreprenör och eventuellt kundnummer hos entreprenör.
2) Gå in på kontakt.danderyd.se/sr/fni (öppnar igen november 2025)
Tider för att begära ersättning
Observera att formuläret endast är öppet för registrering under maj respektive november varje år. Ni kommer således även framöver gå in samma väg för att ansöka om ersättning. Ett tips är att notera i almanackan för varje period så att detta inte glöms bort.
Utbetalningar
Utbetalningar beräknas ske i juni och december.
Frågor?
Vid frågor är ni välkomna att kontakta oss på matavfall@danderyd.se
Vad kommer det att kosta när kommunens insamling startar?
Tanken är att det ska finnas ett standardabonnemang som ingår i restavfallsavgiften och som har följande upplägg:
- Hämtning av förpackningar av plast och papper – hämtning en gång per vecka.
- Hämtning av förpackningar av glas och metall – hämtning varannan vecka.
Behov av tätare avfallshämtning?
Det kommer att vara möjligt att ha ett abonnemang med tätare hämtningar. Avgiften för detta kommer att regleras i kommande avfallstaxa.
Vem ansvarar för att bereda plats för kärlen och för de kostnader som kan uppstå i och med detta?
För flerfamiljshus är det fastighetsägaren som ansvarar för att ordna med lämpligt utrymme eller yta för att möjliggöra sortering. Kommunen eller entreprenören kan hjälpa till med rådgivning.
Kostnader för eventuell ombyggnation ligger utanför producenternas och kommunernas finansiella ansvar för insamlingen. Det innebär att samma princip gäller som för mat- och restavfall och annat avfall under kommunalt ansvar, det vill säga att det är fastighetsinnehavarens ansvar att skapa förutsättningar för utsortering.
Vem ansvarar för information till de boende?
Det är fastighetsägaren som ansvarar för att det finns tydliga instruktioner för sortering vid insamlingsstället. Kommunen har ansvar för att informera invånarna på en övergripande nivå om hur de ska sortera och förebygga avfall.
Om ni hyr behållare av den entreprenör som ni anlitar för insamlingen av förpackningar så ska entreprenören, utan ersättning, se till att kärlen är tydligt uppmärkta för respektive förpackningsmaterial. Ni kan även få skyltar och dekaler av kommunen. Kontakta i så fall matavfall@danderyd.se
Det finns även möjlighet att ladda ned material via Avfall Sveriges hemsida Sverige Sorterar.
Kommer återvinningsstationerna finnas kvar efter 2027?
Ja, med allra största sannolikhet kommer alla återvinningsstationer att finnas kvar även efter att den fastighetsnära insamlingen är införd. De kan dock komma att ändras vad gäller behållaruppställning. Enligt lagstiftningen ska kommunen efter 2027 ha insamlingsplatser för så kallade skrymmande sällanförpackningar av papper och plast. Det är alltså förpackningar som är för stora att få ned i kärlet hemmavid.
Vad menas med samlokaliserad verksamhet?
En samlokaliserad verksamhet kan vara ett företag, exempelvis en butik eller frisersalong, som bedriver verksamhet i en fastighet där det också finns bostäder och som delar avfallsbehållare med hushållen i huset.
Om det finns en samlokaliserad verksamhet i fastigheten som idag delar avfallsutrymme och behållare med hushållen finns möjlighet fortsätta med det.
Verksamheten måste själv anmäla till kommunen att de lämnar sitt förpackningsavfall via fastighetsägaren.
Om du representerar en samlokaliserad verksamhet och fortsatt ska dela avfallsutrymme och behållare med hushållen behöver du meddela kommunen detta via blanketten samlokaliserad verksamhet.
Anmälan samlokaliserad verksamhet
Fler frågor?
Har du frågor som inte finns med här så tveka inte att kontakta oss via matavfall@danderyd.se