Snart dags att ansöka om ersättning för hämtning av förpackningar

Under maj månad är det återigen dags för flerfamiljshus med fastighetsnära insamling av förpackningar att ansöka om ersättning från kommunen för hämtningen.

Ansökan öppen under maj månad

Flerfamiljshus och samfälligheter med gemensam avfallshämtning som abonnerar på hämtning av förpackningar i Danderyds kommun kan få ersättning från kommunen för en del av kostnaderna för hämtningen.

Ansökan sker två gånger per år – i maj och november – och avser kostnader för föregående period. Det innebär att ersättningen denna gång omfattar betalningar för hämtningar utförda perioden november till och med april. Har ni missat att ansöka för tidigare perioder går det fortfarande bra att göra även det nu.

Så ansöker ni

  • Se till att ha redo uppgifter som organisationsnummer, fastighetsbeteckning, kontonummer, antal lägenheter, anlitad entreprenör och eventuellt kundnummer hos entreprenör. Utbetalning görs endast till konto som innehas av fastighetsägaren eller föreningen.
  • Gå in på kontakt.danderyd.se/sr/fni (öppen under maj)

Mer information och kontakt

Samlad avfallsinformation om ersättningsnivåer, förutsättningar för att få ersättning och mer finns på vår sida för flerfamiljshus. Här framgår även vilka entreprenörer för hämtning av förpackningar som är auktoriserade (godkända) av kommunen samt de begränsningar som är satta avseende hur mycket entreprenörerna får ta betalt för hämtningen, så kallad maxtaxa.

Avfallsinformation för flerfamiljshus

Vid frågor är ni välkomna att kontakta avfallsenheten på matavfall@danderyd.se