Nya biltunneln vid Enebybergs station är öppen

För att skapa en säkrare trafikmiljö för alla som passerar har Region Stockholm/SL byggt en planskild korsning vid Enebybergs station. Projektet är klart förutom mindre restarbeten som kommer åtgärdas under året.

Nu är projektet klart

Under 2017–2024 rustar Region Stockholm/SL upp och bygger ut Roslagsbanan. I samband med det byggs ett antal farliga järnvägsövergångar om. En av dessa är övergången i anslutning till Enebybergs station. Hela stationsområdet har nu också fått en modern och säker utformning.

Nu är tågtrafiken förbi Enebybergs station separerad från övriga trafikanter. Det finns en järnvägsbro som gång- och cykeltrafik samt biltrafik kör under. 

Korsningen har varit olycksdrabbad och byggdes om för att skapa en mycket säkrare trafikmiljö för alla som passerar spårområdet. Det är Region Stockholm/SL som har drivit projekten. Danderyds kommun medfinansierade den planskilda korsningen vid Portvägen.

Danderyds kommun har i samband med projektet också finansierat den nya gångtunneln under Roslagsbanan vid Gethagsvägen.

Tunneln vid stationen är öppen

  • Biltunneln under Roslagsbanan öppnade den 19 januari 2024. Samtliga vägar i området är nu öppna för biltrafik.
  • Tunneln för gång- och cykeltrafik öppnade den 8 december förra året. 
  • Den nya gångtunneln vid Gethagsvägen blev klar våren 2023. 

Detta görs

  • Mindre restarbeten kan komma att fortsätta under 2024, bland annat ska det ordnas väderskydd på den östra plattformen.

 


Illustration från Östra Banvägen norr om Portvägen (Region Stockholm/SL)

Aktuell projektinformation

Det är Region Stockholm/SL som driver projektet. På projektets webbplats hittar du aktuell information samt vanliga frågor och svar. Där kan du också anmäla dig till en SMS-tjänst och få störningsinformation från projektet till din telefon.

regionstockholm.se/portvagen

Därför tog projektet längre tid än planerat

SL har tidigare meddelat följande angående att arbetet med den nya planskilda korsningen blev försenat:

  • De huvudsakliga anledningarna har varit att arbetena med ledningar i marken varit mer omfattande än planerat och att markförhållandena visat sig vara sämre än vad de förberedande markundersökningarna visat.
  • En annan faktor har varit att materialleveranser inte kunnat utföras i tid på grund av leveransproblemen i Europa under kriget i Ukraina.

Enligt den ursprungliga planen skulle korsningen öppnat i maj 2023.

Uppdaterad: 2024-07-01