Åtgärdstrappan steg 2

Utgångspunkt: Efter 2 veckor med fortsatt frånvaro, som inte har förklarliga orsaker. Ansvarig: Mentor, arbetslag och elevhälsa.

Åtgärder

  • Mentor kontaktar vårdnadshavare.
  • Mentor hör med sin elev vad som bekymrar samt rådgör med sitt arbetslag.
  • Arbetslaget utvidgar bilden av hur eleven uppfattas och hur frånvaron ser ut. Framkommer något mönster? Sker frånvaron vid vissa veckodagar, ämnen eller situationer, till exempel matsal, idrott, prov eller redovisningar?
  • Mentor informerar elevhälsan om frånvaron.
  • Mentor bokar ett möte med vårdnadshavare och elev. Vid behov deltar även elevhälsopersonal. Utgå från frågorna i dokumentet Enkel kartläggning. Kartläggningen ska vara genomförd inom två veckor.
  • Åtgärderna och anpassningarna provas under två veckor och följs därefter upp. Bestäm redan vid kartläggningen datum för uppföljning samt vilka som då ska delta.
  • Mentor dokumenterar det som kartlagts och det som beslutats under mötet i dokumenten Enkel kartläggning samt Extra anpassningar. Vårdnadshavare får en kopia.

Dokumentation

Enkel kartläggning

Extra anpassningar

Tänk på

  • Förekommer det att eleven använder vårdnadshavares lösenord och frånvaroanmäler sig själv?
  • Behövs anpassningar? Se Tips och stöd i pedagogens arbete under steg 1.
  • Beror frånvaron på sjukdom? Involvera då elevhälsan.
  • Finns behov av att kontakta Spec Danderyd för konsultation och rådgivning?
  • Behöver vårdnadshavarna stöd?
  • Är det aktuellt att göra en orosanmälan till socialtjänsten? Involvera elevhälsan! Socialtjänsten kan konsulteras vid osäkerhet på hur man ska agera. Namnge inte barnet vid konsultationer.

Nästa steg

Åtgärdstrappan steg 3

Kontaktinformation

Bildningsförvaltningen

Om du har frågor eller synpunkter:

Kontakta oss

Box 66, 182 05 Djursholm

Hjälpte informationen på den här sidan dig?

Hjälp oss att förbättra danderyd.se

Tack för ditt svar.