Med klimatsmarta val på schemat

I samband med årets Earh hour som infaller på lördag, har elever i årskurs 5 på Kevingeskolan nu i veckan att fått engagera sig i klimatfrågan under lektionstid.

Arbetet har skett inom tre olika skolämnen; geografi, svenska och matematik. Eleverna har fått ta fram statistik, filmer och presentationer som på olika sätt visar vad det innebär att agera klimatsmart och hur vi alla kan bidra till en hållbar utveckling.

Initiativtagare till projektet är Åsa Westergren som är lärare årskurs 1-6 på Kevingeskolan.

Engagemang och medkänsla

- När vi under lektionstid samtalar om hur andra barn, djur och natur mår i världen märker jag att det får fäste hos eleverna. De påverkas starkt och visar stor medkänsla, berättar Åsa Westergren.

Samtidigt märker hon att eleverna i sin vardag ofta glömmer bort vad de pratade om på lektionen. Hon ser mängder med mat slängas i matsalen och torkskåp som står på länge och i onödan, men utan att eleverna egentligen reflekterar över vad det kan få för konsekvenser.

- Jag vill göra något större och inte endast under en lektion – att klimatfrågan blir viktigt på riktigt för eleverna. Med det här projektet hoppas jag kunna väcka deras tankar och skapa ett långvarigt engagemang.

Alla kan göra något

Under projektet på Kevingeskolan har eleverna bland annat fått se klippet där Greta Thunberg besöker Skavlan. Greta Thunberg som ju själv är ett barn, kämpar för en klimatförändring globalt och Åsa Westergren tror att hon nog väcker en hel del tankar hos eleverna.

- Hon är så fantastisk och visar att alla, stora som små kan göra något!

I projektet arbetar även Åsa Westergrens kollega Helene Strand och de hoppas båda att deras projektet kommer att ge långvarig effekt hos eleverna. Under fredagen är det projektets sista dag.

- Det ska bli jättespännande att ta del av allt det som eleverna skapar! berättar Åsa Westergren.

Mer om Earth hour

Alla som vill visa sitt engagemang i klimatfrågan kan släcka sina lampor nu på lördag den 30 mars 2019, klockan 20:30-21:30.