När covid-19 knackade på hos äldreomsorgen

Den här våren har vi tvingats gå utanför våra vardagliga rutiner som vi tryggt vaknat till varje morgon. Vi har behövt tänka om, tänka nytt, inte stanna upp, fatta beslut på kort tid och samtidigt ha i åtanke att just det beslutet kan handla om liv och död. Den vardagen har flertalet av våra omsorgsverksamheter haft sedan covid-19 ”knackade på dörren”. Vi har tagit pulsen på tre av kommunens verksamhetschefer.

Katariina Stjernfelt och villa Odinslund
Alexander Stalin
Mikaela Sanneh Nyberg

Villa Odinslund - Djursholm

Verksamhetschef Katariina Stjernfeldt:

Första tecknet beskrev medierna en panikartad situation, berättar Katariina Stjernfeldt. Ska vi sätta restriktioner, hur ska vi agera. Den 11 mars fattades beslut att samtliga äldreboenden inför besöksförbud. Vi satte snabbt upp skyltar om besöksförbud och de flesta förstod och uppskattade åtgärderna på en gång. Men inflytt av nya har varit svårt. Vi testar dem som flyttar in.

I början var det verkligen kaosartat och en stor oro om att det skulle komma till våra äldreboenden. Vi hade ingen smitta men oron var stor och materialbrist rådde överallt. Medier berättade om allt som saknades. Det var en hård press, hur vågar jag ta helg när inte allt är på plats. Sen gick man in i en mer lugn fas när allt fanns på plats och vi fick mer information både från MAS (medicinsk ansvarig sjuksköterska) och ledningen.

Sedan kom masker och skyddsmaterial och så hade vi en del själva. Det har vart ganska många företag som säljer visir. Vi har gått runt och pratat med både boende och de som arbetat och berättat hur de ska sköta skyddet. Att ge rätt information i rätt tid har varit avgörande. Våra sjuksköterskor fick göra iordning kitt till alla ifall vi skulle få in smittan. Så vi var förberedda om någon skulle smittas.

Christina Frid, en volontär som skapat skyddsrockar och levererat till alla de boende i kommunen, hon har varit helt fantastiskt. Vi har även blivit bjudna på tårta. Grannarna i Djursholm har hört av sig att de kan hjälpa oss att handla. Djursholms musikskola var här och spelade musik. Röda korset har också hört av sig. Vi är så tacksamma för dessa.

Vi upprättade även en besökshörna ute på altanen med plexiglas emellan, den besöks nu varje dag vilket känns jättebra. Nu när det börjar bli varmt så kommer det nog öka ännu mer.

Hemtjänst Anne Stalin - Stocksund

Verksamhetschef Alexander Stalin:

Fullskalig panik, djup känsla av vanmakt infann sig, berättar Alexander Stalin om den första tiden när viruset covid-19 kom. Pandemin är fortfarande det enda vi pratar om från morgon till kväll här. Vi har tyvärr upplevt många problem, vi arbetar ju med omsorg men direkt när detta skedde var vi plötsligt i en helt ny situation med mycket information kring coronaviruset och många nya rutiner att förhålla sig till, det var inte helt lätt eftersom vi är undersköterskor och har inte någon medicinsk utbildning.

Vi har använt munskydd vid misstänkt smitta från start, inte ett enda besök utan. Men det har varit svårt att få leveranser i tid. Vi har inte fått beställa via våra egna leverantörer då de har fått instruktioner att prioritera slutenvården. Tack & lov har kommunen haft ett stödlager med skyddsutrustning som vi kunnat ta del av.

Vi hade en beredskapsplan pandemi tillsammans med kommunen men den situationen kom aldrig. Vi har inte behövt prioritera bort några planerade insatser.

Personalen har ställt upp något helt underbart. De var livrädda men ändå fanns de där. Har inte haft sjukfrånvaro utöver det vanliga. De har försökt minimera sitt sociala umgänge även privat och varit noga med handsprit – blomsprutor med ytsprit står överallt och finns i varje bil. Nästan så lacken släpper från möblerna hemma ler Alexander.

Vi har utökat till två lunchutrymmen så vi sitter en bit ifrån varandra, vi schemalägger så de inte har lunch samtidigt.

Vi är jättenöjda att kommunen köpt in skyddsmaterial annars hade vi inte klarat oss. Vi har närmare 10 000 besök i månaden och allt är ju engångsmaterial. Många som säljer gör det till överpriser som skulle sätta oss i konkurs. Även Danderyds civilförsvarsförening har stöttat oss med långärmade förkläden – dessa har gjort att min personal känt sig trygga och lugna.

Vi har levt med detta i fyra månader och jag hade ställt in allas semester men nu ser vi att vi nog kan få semester och ta in vikarier från Nordjobb (nordisk arbetsförmedling för högskolestudenter)

Vi har fått en del nya Cv:n med kandidater från helt andra bakgrunder än innan corona vilket känns kul.

AB Solskens omsorg & service - Danderydsvägen

Verksamhetschef Mikaela Sanneh Nyberg:

Vi har hållit vår personal hemma vid minsta symptom, vi har gått från 3% till 40-50% sjukfrånvaro (på samtliga boenden, inte bara i Danderyd), blir en märklig situation berättar Mikaela Sanneh Nyberg. Vi har löst det med vikarier och vi i ledningsgruppen har varit ute och stöttat. Vi har även lånat personal från andra kommuner vilket har ökat vårt samarbete och fallit väl ut.

Jag har fått jobba väldigt mycket för att få in skyddsmaterial då Socialstyrelsen köpt det material från vår leverantör som vi kunnat beställa tidigare. Vi kunde lägga en order och så försvann den helt plötsligt. Vi hittade Norrtälje bryggeri som lagt om sin verksamhet och köpt handsprit av dem. Kommunen har varit fantastiska, Danderyd har varit en av de bästa kommunerna i det här. Vi har fått veta att vi kan få av deras nödlager vilket känts otroligt tryggt.

Utmaningen har varit att hitta vägar för kommunikation hela vägen ut till alla. Vi har lagt in andra aktiviteter såsom att vi personal hälsar på när någon fyller år när en närstående inte får komma. Vid dessa tillfällen har vi tagit bilder och skickat till dem efteråt.

Vi har satt in extra reflektionsmöte varje vecka. Personalen får prata av sig om sin oro och hur allt går. Alla har gått igenom den utbildning som Socialstyrelsen haft.

Danderyd haft sina veckomöten vilket har varit mycket värdefullt. Vi har fått veta hur kommunen haft det i helhet. Att bara ha en avstämning är värdefullt. Masen skickar ut information som också är viktig, alla får samma information, det känns bra.

Nu har det lugnat ner sig mycket. Alla våra leveranser har kommit och mindre sjukskrivna, det går åt rätt håll.